سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

سریال‌های سیما در ارائه شاخص‌های مثبت از زنان موفق عمل نکرده‌اند

یک فعال حوزه زنان با اشاره به تولیدات صدا و سیما با محوریت موضوع زن و خانواده گفت: بر اساس آمارهای موجود از تولیدات رسانه‌ای،‌ سریال‌های تولید شده در ارائه صفات مثبت زنان موفق عمل نکرده‌اند.

 مریم ارشدی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس گفت: خانواده رکن اساسی جامعه انسانی است و شرایط پویایی و استواری آن، وجود روابط صحیح و پایدار میان اعضای آن است. نهاد خانواده از اصیل‌ترین و کهن‌ترین بنیادهای اجتماعی است که همواره حفظ و حراست از کیان فردی و وظیفه ایجاد، ثبات و تداوم هنجارها و ارزشهای اخلاقی و فرهنگی را برعهده داشته است.

وی ادامه داد: نگاه مثبت تمام ادیان آسمانی به جایگاه خانواده خصوصاً نگرش متعالی اسلام به این نهاد مقدس نشان از جایگاه رفیع آن در پایداری نظام ارتباطی در جهان هستی دارد.

این فعال حوزه زنان تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم، تأسیس بنای خانواده و بقای آن را به خود نسبت می‌دهد و به طهارت، تعالی و پایداری آن عنایت وافری دارد، و برای حفظ بنای خانواده و تعالی آن، احکام و اصولی را وضع نموده است و بر رعایت دقیق آن اصرار دارد.

ارشدی خاطرنشان کرد: همگام با رفعت منزلت خانواده، زن نیز به عنوان نیمی از پیکره اجتماع و مربی نیمی دیگر از آن، مرتبتی ویژه دارد و به‌عنوان درّی است که در صدف خانواده پرورش پیدا می‌کند و بار دیگر در پروسه فعل و انفعالات اجتماعی خود صدفی برای پرورش درهای گرانبهای دیگر می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه بخش قابل توجهی از کشورهای سکولار غربی نیز که مدت‌ها تحت تأثیر افکار فرد محور لیبرالیستی نسبت به خانواده با بی‌مهری مقابله کرده‌اند به اشتباهات فاحش خود آگاه شده و در پی بازسازی بنیان مستحکم خانواده، بر ویرانه‌های ناشی از مبانی افکار اومانیستی خود برآمده‌اند به طوری که هم اکنون موضوع «خانواده» به دغدغه جدی اخلاق‌گرایان در غرب تبدیل شده است.

مریم ارشدی تصریح کرد: به عبارتی رجعت انسان واپس زده و سرخورده از ملزومات عصر مدرنیزم و پست مدرن به بنیان‌های ارزشی و اصیل انسانی، از جمله خانواده‌ به معنای ریشه داشتن در گرایش فطری آدمی است.

رییس کمیته بانوان شورای مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز که همواره داعیه حرکت در جهت اعتلای هویت انسانی شهروندان خود را در ایده آرمانی، تکوین جامعه دینی داشته است در اصل 20 و 21 قانون اساسی و در ماده 14 چشم‌انداز 20 ساله و ماده 114 برنامه چهارم توسعه بندی‌های الف و ب و ج صراحتاً به این مقوله پرداخته است.

وی ادامه داد: چنانچه در راهبرد 5 ساله افق رسانه‌ که در جهت توسعه کیفی سازمان صداو سیما نیز تأکید مکفی در این زمینه صورت گرفته است. با عنایت به گستره وسیع برنامه‌ها و تولیدات رسانه در حیطه مسائل زنان و خانواده چه به صورت مستقیم و مخاطب خاص و چه غیر مستقیم و مخاطب عام لزوم هدایت و نظارت بر این گونه تولیدات کاملاً ضروری به نظر می‌رسد.

 

ارشدی در خصوص تولیدات صداوسیما گفت: مطابق آمار موجود میزان برنامه‌های واحدهای مختلف صداوسیما به موضوع زن و خانواده بدین شرح است: معاونت سیما سال 86، 109 هزار و 109 دقیقه، معاونت صدا سال 86، 207 هزار و 701 دقیقه

وی ادامه داد: همچنین طی بررسی که از 10 سریال به نمایش درآمده در سال 83 به عمل آمده از مجموع 44 خانوار به تصویر کشیده شده در این 10 سریال 26 خانواده ناموفق و تنها 18 خانواده موفق نمایش داده شده‌اند.

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: نتایج بررسی 120 سریال پخش شده از شبکه‌های مختلف سیما در سال‌های 86-80 حاکی از آن است  که: با توجه به اینکه مقوله ویژگی‌های شخصیتی زنان در 107 سریال دارای 27 شاخص بوده است که 18 شاخص آن منفی و 11 شاخص آن صفات مثبت را در بر گرفته است جمع فراوانی صفات مثبت ارائه شده در سریال‌ها 116 و جمع فراوانی صفات منفی ارائه شده از زنان 271 بوده است. می‌توان گفت سریال‌ها در ارائه صفات منفی در مورد زنان دو و نیم برابر موفق‌تر عمل کرده‌اند یعنی در ارائه صفات مثبت زنان توفیق کمتری داشته‌اند.

 ارشدی ادامه داد: بر این اساس تشکیل شورای عالی زنان و خانواده می‌تواند اقدام مؤثری جهت اصلاح و جبران کاستی‌ها در جهت ساماندهی امور زنان و خانواده باشد.

وی تصریح کرد: شورای مزبور در صورت برخوردار شدن از جایگاه و ساختار مناسب، می‌تواند با ساماندهی و تمرکزیابی مسائل زنان به منزله اتاق فکر سازمان در این زمینه با به کارگیری اساتید برجسته و کارشناسان مجرب و فرهیخته و تئوریسین‌های علوم استراتژیک، به تصمیم‌سازی مناسب و جامع دست پیدا کند، همچنین با بهره‌مندی از اهرم‌های توانمند اجرایی که در ساختار آن پیش‌بینی شده به اجرایی و عملیاتی شدن آنها امیدوار باشد.

ارشدی با اشاره به اهمیت نقش زن در خانواده ادامه داد: بدیهی است با عنایت به حساسیت و ظرافت مسائل مربوط به زنان، خانواده و اهمیت نحوه بازتاب چهره‌ آنان از رسانه و تأثیر شگرف آن بر مخاطبان داخلی و انعکاس آن در مجامع جهانی و معرفی الگویی مناسب از ساختار خانواده مطلوب تنها در صورت حرکت هماهنگ‌ رسانه‌ای و انسجام بیش از پیش مراکز تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری میسر می‌شود.

 این فعال حوزه زنان در خصوص راهکارهای مناسب و سیاست‌گذاری‌ها در جهت ارتقای تولیدات صدا و سیما گفت: تدوین خط مشی‌های اجرایی و تبیین راهبردهای مسایل زنان و خانواده و تدوین خط مشی اجرایی و تبیین راهبردهای مسائل زنان و خانواده در عرصه تولیدات برنامه‌های صداوسیما از ضروریات تولیدات رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: تبیین جایگاه خانواده و زنان در اسلام و تبیین دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در این خصوص، تحکیم مبانی اعتقادی و اخلاقی زنان و توانمندسازی اعضای آن در ابعاد شناختی و معرفتی جهت هدایت آنان در مسیر الهی و تقویت فرهنگ اسلامی، تبیین نگاه نظام‌مند دین به جایگاه زنان و تأکید برای ارتقای نقش زن در تربیت فرهنگ‌سازی و استحکام و پویایی خانواده در اجتماع و ارائه الگویی مطلوب از زنان موفق و مسلمان از جمله وظایف صدا و سیما به‌شمار می‌آید.

 

این پژوهشگر حوزه زنان ترسیم الگوی خانواده متعادل و تبیین ویژگی‌های الگویی خانواده آرمانی در اسلام را ضروری دانست و فزود: پاسخگویی به سؤالات و شبهات موجود در مسائل گوناگون زنان، توسعه و ترویج وجوه مثبت آداب و سنن محلی در ارتباط با خانواده، ترویج الگوی صحیح مشارکت و نقش‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی زنان متناسب با نقش‌های خانوادگی آنان با حفظ ارزش‌های و منزلت زن و فرهنگ‌سازی جهت تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده در راستای افزایش اقتدار خانواده‌ها ضروری است.

 

ارشدی فرهنگ سازی جهت تشکیل خانواده را شامل چند بخش دانست و افزود: ترغیب به ازدواج آسان، آموزش‌های همسرگزینی، نقش والدین در ازدواج، بررسی راه‌های رفع موانع ازدواج، تبیین حقوق و مسئولیت‌های متقابل اعضای خانواده، تبیین جایگاه اخلاق در خانواده، گسترش و تعمیق ارزش‌های اصیل اسلامی در خانواده برای تربیت نسل سالم، با ایمان، مسئول و مؤثر در رشد خود، خانواده و جامعه،  آسیب‌شناسی مسائل خانواده و اهتمام جهت پیشگیری آن از جمله محورهای فرهنگ سازی است که باید در رسانه ملی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی فرهنگ سازی توانمندسازی فرزندان است، افزود: توسعه افتخار به هویت دینی و ملی، تقویت برقراری تعامل با فرهنگ جهانی و ترویج پایبندی به ارزش‌های انقلاب اسلامی از جمله راهکارهای توانمندسازی فرهنگی فرزندان است.




تاریخ : یکشنبه 92/8/12 | 12:25 صبح | نویسنده : مریم ارشدی | نظر

  • راه بلاگ | تک تاز بلاگ | قیمت دلار