سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درخصوص آثار، فواید و تبعات مثبت ناشی از به جای آوردن نماز، نوشته ها و گفته های فراوانی وجود دارد که بنده نمی خواهم در این مجال بدان بپردازم زیرا یقین دارم و کاربران عزیز خود بیش از بنده در مورد آن بررسی و مطالعه نموده اند.

آنچه بر خود تکلیف می دانم که در مورد آن صحبت کنم اعلام لذتی است معنوی که انسان پس از اقامه نماز بدان دست می یابد. هر فردی در زندگی با توجه به اهدافی که در زندگی دارد مسیر خود را برای دستیابی و رسیدن به مقصود تعیین و بعضا جهت تسهیل و تسریع در این حرکت، راهکارهای فراوانی را می یابد.

اگر از اقتصاددانی سوال شود که مفهوم سود و زیان چیست وی بدون تامل سود را ، برابر با تفاوت درآمد و هزینه  مالی تعریف می کند و به نظر حقیر نیز در این مبحث نماز همان مازاد درآمد معنوی کسب شده بر هزینه هایی است که در شرایط غفلت واقع شده اند.

چون در جایگاهی نیستم که بتوانم حق مطلب نماز را آنگونه که باید مطرح سازم دوستان را به موضوعات و مطالعات و مقالات و پژوهش های انجام شده در این زمینه در فضای مجازی توصیه می نمایم و باید بگویم که فواید و آثار نماز را آنچه در نوشته ها و سخنرانی ها چه به لحاظ علمی و پزشکی، و چه به لحاظ معرفتی، خوانده و شنیده ام به خوبی و راستی درک می کنم .

نماز و صبر دو موضوعی است که خداوند برای سرعت بخشی دستیابی به اهداف پیشنهاد داده است «یا ایها الذین آمنوا استعینوا بالصبر والصلوة ان الله مع الصابرین». انسان اگر نمازهای واجب خود را کمی با توجه بخواند، به همان اندازه به لذت درونی و معنوی خویش می رسد. اگر نماز را در اول وقت بخواند سرعت را برای این مقصود افزایش می دهد؛ اگر نمازهای مستحبی را مکررا مورد توجه قرار دهد و به خواندن نوافل اهمیت بدهد به همان اندازه به معرفت الهی دست می یابد و بعضا آنقدر به خداوند نزدیک می شود که آیات و نشانه های او را از بسیار نزدیک و به خوبی درک می کند.

موضوع قابل تأمل پیرامون نماز که"... و لذکر الله اکبر" می باشد این است که انسان بالاترین و برترین ها را با چشم دل خویش می یابد. صدای اذان که بر جان می نشیند انگار ندای وحدانیت و توحید همه بندگان از خرد و کلان، عاقل و بالغ، غنی و فقیر، ذی شعور و بی شعور همه را  در یک صف و زیر یک پرچم فرا می خواند و چه فرصتی بالاتر از این که به سویش بشتابی و زمان را برای لبیک و همچنین  دریافت امدادها و الطاف الهی از دست ندهی .

نماز می خوانی که اعتراف کنی فقط اورا واجد شرایط تقاضاهایت می بینی و تکرار می کنی که رییس تنها اوست و اوست که می تواند مسایل تو را بفهمد و به خواسته هایت لباس اجابت بپوشاند.

 «اننی انا الله لا اله الا انا فاعبدنی و اقم الصلوة لذکری.» من الله هستم, معبودی جز من نیست مرا پرستش کن, و نماز را برای من به پادار.

یکی از موضوعاتی در قرآن بدان تاکید شده موضوع یاد خداست که اگر از یاد خدا غافل شدی دو عارضه دارد یکی در دنیا و یکی در آخرت.آنچه در دنیا گریبان ما را می گیرد تنگی روزی است " معیشتاً ضنکا" این بدان معنی نیست که ما صرفا فقیر می شویم بلکه همواره در موضوعات روزمره حیران و سرگشته ایم و غافل از اینکه مشکل ما فاصله از بی نهایت است.

محض ریا داشتم تعقیبات نماز عشا را می خواندم و حیفم آمد برای دوستانم لذتی که از معنای این جملات بردم برای دوستانم بازگو نکنم. واقعا این مطالب سبب می شود که انسان ، آدمهای به ظاهر بزرگ را بسیار ریز ببیند و....

اللَّهُمَّ إِنَّهُ لَیْسَ لِی عِلْمٌ بِمَوْضِعِ رِزْقِی وَ إِنَّمَا أَطْلُبُهُ بِخَطَرَاتٍ تَخْطُرُ عَلَى قَلْبِی فَأَجُولُ فِی طَلَبِهِ الْبُلْدَانَ فَأَنَا فِیمَا أَنَا طَالِبٌ کَالْحَیْرَانِ لا أَدْرِی أَ فِی سَهْلٍ هُوَ أَمْ فِی جَبَلٍ أَمْ فِی أَرْضٍ أَمْ فِی سَمَاءٍ أَمْ فِی بَرٍّ أَمْ فِی بَحْرٍ وَ عَلَى یَدَیْ مَنْ وَ مِنْ قِبَلِ مَنْ وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ عِلْمَهُ عِنْدَکَ وَ أَسْبَابَهُ بِیَدِکَ وَ أَنْتَ الَّذِی تَقْسِمُهُ بِلُطْفِکَ وَ تُسَبِّبُهُ بِرَحْمَتِکَ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ یَا رَبِّ رِزْقَکَ لِی وَاسِعا وَ مَطْلَبَهُ سَهْلا وَ مَأْخَذَهُ قَرِیباً وَ لا تُعَنِّنِی بِطَلَبِ مَا لَمْ تُقَدِّرْ لِی فِیهِ رِزْقا فَإِنَّکَ غَنِیٌّ عَنْ عَذَابِی [عَنَائِی‏] وَ أَنَا فَقِیرٌ إِلَى رَحْمَتِکَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ جُدْ عَلَى عَبْدِکَ بِفَضْلِکَ إِنَّکَ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ.

خدایا من نمیدانم روزی ام در کجاست،و آن را تنها بر پایه گمانهایى که بر خاطرم مى ‏گذرد میجویم، و ازاین‏رو در جستجوى آن شهرها را زیر پا میگذارم،پس در آنچه که خواهان آنم همچون حیرت‏زدگانم،نمیدانم آیا در دشت است‏ یا در کوه؟در زمین است یا در آسمان؟در خشکى است یا در دریا؟نمیدانم به دست کیست؟و از جانب چه‏ کسى است؟ولى به یقین میدانم که دانش آن نزد تو و اسباب آن به دست توست و تویى که آن را با لطف خویش تقسیم میکنى و با رحمت خود براى آن سبب فراهم می سازى،خدایا،پس بر محمد و خاندان او درود فرست و بارپروردگارا،روزى خود را بر من گسترده ساز و به دست آوردنش را برایم آسان نما و جاى دریافتش را نزدیک قرار ده و با طلب آنچه برایم در آن روزى مقدر نکرده‏اى به زحمتم میفکن،چه‏ تو از آزردن من بینیازى و من به رحمتت نیازمندم،پس بر محمد و خاندان او درود فرست،و با لطف و فضل خویش بر بنده‏ات‏ کرم نما،تو صاحب بخشش بزرگ هستى.

کلا این دعا از دعاهاى طلب روزى است و نیز مستحب است در تعقیبات نماز عشاء هفت مرتبه سوره.قدر خوانده شود و نیز در نماز»ویتره«که دو رکعت نافله نشسته بعد از نماز عشاءست،صد آیه از قرآن خوانده شود و مستحب است نمازگزار به جاى صد آیه،سوره «اذا وقعت الواقعه» را در یک رکعت و سوره «قل هو اللّه» را در رکعت دیگر بخواند.

سعی می کنم در بخش های دیگر،  برخی از موارد را با موضوع " نماز لذت معنوی"  به دوستانم هدیه کنم. امیدوارم با اقامه نماز مشمول " تنهی عن الفحشاء والمنکر" شویم.امید که با اقامه این عمل خداپسندانه تنهی عن الفحشاء والمنکر در وجودمان نهادینه گردد.




تاریخ : شنبه 93/9/29 | 3:50 عصر | نویسنده : مریم ارشدی | نظر

  • راه بلاگ | تک تاز بلاگ | قیمت دلار