سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این مبحث ادامه دارد  ...

امتیازات صندوق های قرض الحسنه نسبت به بانک های متعارف

قرض الحسنه موجب می شود فاصله طبقاتی در جامعه کاهش یابد. از این رو، می توان گفت در نظام اقتصادی اسلام قرض الحسنه به عنوان یکی از شیوه ها و ابزارهای مؤثر برای کاهش نابرابری توزیع درآمد و تعمیم عدالت اقتصادی مورد توجه است تا با برقراری جریان پول از طبقات ثروتمند به سمت طبقات کم درآمد و ایجاد زمینه های مناسب بتواند در جهت تثبیت درآمدها بین نیازمندان و عدم تمرکز ثروت در دست عده ای معدود برنامه ریزی نماید.

همچنین از آثار مثبت قرض الحسنه می توان در تأمین نیازهای اجتماعی و تاثیر بر مصرف، پس انداز، پول و سایرمتغیرها اشاره نمود که اگرچه نظارت و هدایت حکومت اسلامی شرط لازم و ضروری موفقیت قرض الحسنه می باشد، اما بهتر است این وجوه به صورت کمک های بلاعوض و باعوض در اختیارمراکز متکفل این امر قرار گیرد تا از صبغه مردمی بودن آن کاسته نشود.

اگرچه عقود قرض الحسنه فاقد بازدهی ملموس و قابل اندازه گیری است اما علاوه بر برکات معنوی آن دارای مزیت های نامرئی و ابزار تامین مالی بسیار ارزشمندی است که در دراز مدت تولید را نیز  افزایش می دهد.

قابلیت قرارداد قرض الحسنه بحدی است که علیرغم نداشتن بازدهی برای بانکها به خاطر ویژگی های خاص و منافع غیر ریالی آن در شبکه بانکی کشور به طور وسیعی به عنوان یک ابزار تمویل مالی طرح های اقتصادی مورد استفاده می گیرد. برای افزایش کارآیی بانک ها باید تکلیف کردن آنها به اعطای قرض الحسنه به مصارف افراد و گروه های خاص و نهادهای حاکمیتی اجتناب کرد.

ایجاد قرض الحسنه های خانوادگی، شیوه ای بسیار ارزشمند در جهت نهادینه شدن این فرهنگ اسلامی است.از بارزترین آثار مثبت قرض الحسنه بر متغیرهای اقتصادی اثر آن بر پس انداز می باشد که تأمین امنیت اقتصادی را در بر دارد. بنابراین، در نهاد قرض الحسنه تکیه اصلی بر همه مردم و مشارکت جدی آنان در حل نیازهای اجتماعی و اقتصادی افراد است که با نظارت، هدایت و حمایت حکومت اسلامی می توانند گام مؤثری در موفقیت این نهاد بردارند.

نظام اقتصادی اسلام نهاد قرض الحسنه را بهعنوان یکی از شیوه ها و ابزارهای مؤثر برای کاهش نابرابری و توزیع عادلانه درآمدها قرار داده است.

 




تاریخ : چهارشنبه 92/9/20 | 6:7 عصر | نویسنده : مریم ارشدی | نظر

  • راه بلاگ | تک تاز بلاگ | قیمت دلار