سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تهران- ایرنا-یک فعال زنان گفت:درپی بحران ناشی از پیری جمعیت و وارد کردن نیروی کار از خارج ، بحران اقتصادی کشور را فراخواهد گرفت.

?مریم ارشدی? روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: یکی از اهداف مهم نظام اسلامی، رسیدن به جمعیت مطلوب و کیفی و تعادل جمعیتی است تا در سایه آن دستیابی به رشد و پیشرفت میسر باشد اما با شرایط فعلی کشور که کاهش و پیری جمعیت آن را تهدید می کند، برنامه ریزی و سیاستگذاری های فوری یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه به مجموعه ای از اقدامات برای منطقی کردن رشد جمعیت نیاز است، اظهار داشت:به موازات پیر شدن جمعیت و کاهش نرخ رشد جمعیت، تولید در کشور کاهش می یابد و افزون بر آن با کاهش رشد جمعیت و پیر شدن جمعیت کشور هزینه های سنگین بیمه و طرح های حمایتی دولت برای بازنشستگان کمرشکن خواهد شد.

به گفته مریم ارشدی، واردات نیروی کار نیز موجب خروج ارز خواهد شد و در نتیجه بحران اقتصادی کشور را فرا خواهد گرفت.

این فعال در حوزه زنان ادامه داد: زمانی که تفکر کنترل جمعیت و تک فرزندی در کشور به گفتمان رایج تبدیل شد، آثار و تبعات فرهنگی خاصی در پی خواهد داشت از این رو خانواده ای که فرزند نمی آورد یا تک فرزند است و فرزندش به دانشگاه رفته یا ازدواج می کند، برای جبران خلایی که در زندگی احساس می کند به راهکارهایی می اندیشد که غربی ها اندیشیده اند.

وی یادآور شد: این مسائل و پیامدهای مشهود کاهش جمعیت، ضرورت بازنگری در سیاست ها و برنامه های جمعیتی را برای تمامی دستگاه ها و نهادهای دولتی الزام آور می کند و در مقطع زمانی فعلی بازنگری در سیاست های جمعیتی کشور با رویکرد ازدیاد جمعیت ضرورت می یابد.

مریم ارشدی توضیح داد: فرمایشات مقام معظم رهبری در باب لزوم تسریع روند بازنگری سیاست ها، قوانین و برنامه های مرتبط با مقوله جمعیتی نیز حجت را بر تمامی مسئولین و برنامه ریزان نظام تمام می نماید.

وی ادامه داد:ایشان همواره بر موضوع ضرورت افزایش جمعیت کشور تأکید داشته اند و طی یک سال اخیر صراحتا، پیگیری موضوع مذکور را به دستگاه ها تکلیف نموده اند بنابراین مهمترین وظیفه هر مسئول ارشد جامعه صیانت و اعتلاء جامعه است.


** حفاظت جامعه در سایه بقای نسل

وی با بیان اینکه حفاظت از جامعه منوط به بقای نسل می باشد، اضافه کرد: بر همین اساس بود که بیشتر مراکز و مجامع از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی موضوع افزایش جمعیت و ارتقای نرخ باروری را در دستور کار خود قرار داد.

ارشدی با تاکید بر بازنگری در سیاست های جمعیتی کشور با رویکرد ازدیاد جمعیت در مقطع زمانی گفت:با توجه به اینکه جمعیت و امنیت رابطه قطعی با یکدیگر دارند، امنیت فرد، جامعه، خانواده و کشور در گرو فزونی نیروی انسانی آگاه و کارساز است و در بعد اقتصادی نیز برخورداری از جمعیت جوان زمینه ساز عرضه نیروی کار گسترده در بازار کار می باشد.

به گفته وی، فرهنگ سازی برای دست یابی به جمعیت مطلوب و اصلاح بینش و نگرش مسئولان و مردم نسبت به پیامدهای منفی کاهش باروری از راهبردهای ارائه شده در این زمینه است.

ایجاد و استقرار نظام مدیریت فرابخشی و جامع جمعیت کشور،

اهتمام به ارتقاء کیفی جمعیت کشور از طریق متناسب ساختن نرخ باروری خانواده با شرایط و اقتضایات سلامت، معیشت و فرهنگ آنها از دیگر راهکارهایی است که ارشدی به آن اشاره کرد.


** تبلیغ از رسانه های جمعی

وی تصریح کرد: تهیه طرح جامع تولید و اجرای انواع برنامه های آموزشی، پژوهشی ، اطلاع رسانی، نمایشی، تبلیغی در رسانه های جمعی بویژه صدا و سیما و شبکه های استانی آن با هدف گفتمان سازی و ترویج فواید فرزندآوری و تبیین آثار منفی کاهش نرخ باروری با رعایت شرایط و مقتضیات راهبردی می تواند راهکاری مهم در این زمینه باشد.

به گفته این فعال زنان ، تبیین نظریه جمعیتی اسلام و ترویج آن توسط روحانیت برای اصلاح نگرش مسئولان و مردم نسبت به فوائد باروری و افزایش نرخ آن، تدوین و اجرای برنامه های ترویجی، آموزشی، پژوهشی و خدمات پزشکی توسط وزارت بهداشت در جهت اصلاح نگرش عمومی نیز راهگشا در این عرصه خواهد بود.

ارشدی ادامه داد: برنامه ریزی و فرهنگ سازی در تسهیل ازدواج، کاهش سن ازدواج و استحکام خانواده و حمایت از گسترش شبکه های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد حامی کاهش سن ازدواج جوانان و استحکام خانواده نیز موثر است.

این فعال زنان با بیان اینکه تدوین و تصویب برنامه های هوشمند برای ارتقاء باروری نیاز امروز جامعه است، افزود: پوشش بیمه اجباری درمان رایگان مادر و کودک از ابتدای بارداری تا پایان دو سالگی کودک برای افرادی که فاقد پوشش بیمه درمانی می باشند و ایجاد بانک های اطلاعاتی جامع جمعیتی ملی، منطقه ای و بین المللی و رصد مستمر تحولات جمعیتی در جهت اهداف و سیاست های جمعیتی کشور عامل مهمی در پیشگیری از کاهش جمعیت است.

به گفته ارشدی، می توان با پوشش کامل بیمه ای برای درمان ناباروری های اولیه و ثانویه و تبیین نظریه جمعیتی اسلام و ترویج آن توسط روحانیت برای اصلاح نگرش مسئولان و مردم نسبت به فواید باروری و افزایش نرخ آن حمایت های تشویقی دراین زمینه را به انجام رساند.




تاریخ : یکشنبه 92/10/29 | 4:7 صبح | نویسنده : مریم ارشدی | نظر

  • راه بلاگ | تک تاز بلاگ | قیمت دلار