سفارش تبلیغ
صبا ویژن

باورتون نمیشه اگه بگم بعد از چند سال امروز موفق شدم بر سر مزار پدربزرگم حضور یابم و به قول معروف هم سمپتی(همدردی) و هم امپتی(همدلی) برقرار کردم. تعجب نکنین آخه پدربزرگم در یه شهر دیگه دفنه. البته این بدان مفهوم نیست که یادش با من نیست و یا بقیه اعضای خانواده و فامیل هم مثل من هستند؛ اونها اونقدر فقدانش رو یادآور می شن و اونو بزرگ می دارن که سنگ مزارش رو بعد از 60 سال طوری بازسازی کردن که انگار عزیز تازه گذشته است. اما شکل و شیوه بزرگداشت من از همه رفتگان و به ویژه این عزیز، کمی با بقیه فرق داره.

من بیشتر دوست دارم زندگی اونو اگرچه کوتاه بود و من هرگز اونو ندیدم بر اساس شنیده ها و نقل قول های دیگران مرور کنم و با این کار هم تذکری برای خود و هم از نتایج خوب بودنش، اورا به آثار متأخر اعمالش در خاطره ام یادآور شوم و آنها را در زندگی خودم بکار گیرم. به خصوص که او بسیار فعال و در خدمت به دیگران انگیزه ای وصف ناپذیر داشته است.

پدر بزرگم محمد علی ارشدی ، متولد 1278 و مدت پنجاه سال زندگی کرده او در سال 1328 دار فانی را وداع گفته است.

او به کار طبابت مشغول بوده  و برای انجام فعالیتهای درمانی و یافتن داروهای گیاهی، کوهستانها و بیابانهای اطراف کاشان را درنوردیده و شبهای طولانی در آزمایشگاه خود به ترکیب مواد گیاهی برای تهیه داروهای مختلف تلاش کرده است.

محمدعلی ارشدی فرزند ملامحمدباقر است که او نیز در علم عرفان و معرفت الهی شهرت داشته است و به همین دلیل فرزندش نیز از نبوغ و استعداد و خلاقیت خاصی برخوردار بوده است.

دوستان محمدعلی ارشدی می گویند: او همواره در درمان بیماری های خاص دوران خودش، مهارت خاصی داشته و دستان شفابخش او برای بیماران هنوز پس از گذشت 60 سال از مرگش زمزمه افراد سالمند کاشان و حومه آن است.

آنها از تجارب محمدعلی ارشدی در علم ستاره شناسی و نجوم هم بسیار سخن رانده اند و می گویند: نظرات عالمانه او برای مسئولین و مردم در تصمیمات بسیار موثر بوده است.

او با دیدن ستارگان از قله کوههای سربه فلک کشیده کرکس در کاشان و بازتاب تصاویر آنها در چاههای اطراف شهر، پیشگویی های خارق العاده و درستی ارائه می نموده که در برنامه ریزی ها تاثیر گذار بوده است.

محمدعلی ارشدی در مجالس و محافلی هم که بزرگان دیار همیشه ماندگار کاشان، ترتیب می داده اند شرکت و به بدیهه سرایی برای بیان تقویت نکات مثبت آنها و ترغیبشان برای  خدمت به مردم، معروف بوده است.

او در میان توده مردم کوچه و بازار و اهالی دهات اطراف نفوذ زیادی داشته و در بیان مصادیق، ضرب المثل ها، اشعار برای راهنمایی و مشاوره از شهرت خاصی برخوردار بوده است که هنوز هم از قول او بعضی از آنها نقل می شود.

به گفته ناظران آگاه، وجود محمدعلی ارشدی در جای جای این دیار بقدری مفید و مورد توجه بزرگان و کدخداهای روستاهای اطراف بوده که شیوه های متعدد تطمیع کننده، برای حضورش پیشنهاد می شده است و متأسفانه آنها متوجه شده بودند که اقدامی که بیشتر به رحل اقامتش برای مدتی در یک روستا موثر است، تامین اسکان او و اختیار کردن همسری از آن قریه برای اوست.

ازدواج های مکرر باعث ضمانت اقامت و رفت و آمد بیشترش گردیده و به این وسیله خیال کدخدای دِه نیز از بابت داشتن یک پزشک حاذق برای درمان بیماری ها و جلوگیری از اشاعه بیماری های واگیر، راحت می شده است.

و این است که اگرچه از تعدد زوجات او دلگیرم اما  امروز من از اقوام سببی و نسبی فراوانی در جای جای دیار همیشه جاوید کاشان و استان مرکزی برخوردارم و امروز که توفیق یافتم تا در کنار تربت پاکش در شهر مشکات، حاضر شده و به رسم مسلمانی قرآن و فاتحه ای بخوانم ، یادی هم از خوبی ها و عملکرد مفیدش برای مردم بنمایم.

روحش شاد و نامش جاودان باد!




تاریخ : شنبه 91/7/22 | 7:26 صبح | نویسنده : مریم ارشدی | نظر

  • راه بلاگ | تک تاز بلاگ | قیمت دلار