سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همزمان با سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی و ایام دهه مبارک فجر مطلب زیر که گویای قطره ای از دریای دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و ارائه بخش کوچکی از وضعیت رشد زنان در کشور عزیز ما ایران پس از انقلاب اسلامی است ؛ تقدیم می گردد به روح بلند انسان ممتاز تاریخ بشریت حضرت امام خمینی (ره) که بنیانگذار تحولی شگرف در همه زمینه ها و بویژه تقویت جایگاه زنان شدند.


پیشرفت و ارتقاءچشمگیر وضعیت زنان در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی موضوعی غیر قابل انکار و مرهون رویکرد ها، دیدگاه ها، قوانین، سیاست ها و برنامه های کلان کشوری در زمینه توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده است.

در این راستا نگرش عمیق امام راحل عظیم الشأن، علمای دینی و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری همواره در رشد زنان کشور تاثیر بسزایی داشته است که در این زمینه همیشه زنان کشورمان قدر دان رهنمودهای ارزشمند این بزرگان بوده اند.

اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری حقوق شهروندی و رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی تاکید و تصریح دارد.

 همچنین اصل بیستم قانون اساسی بیان می دارد همه افراد ملت اعم از زن و مرد به طور یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی حقوق زنان را در تمام جهات تضمین نماید. در این راستا وظایف عمده ای برای دولت در قانون برنامه سوم و چهارم توسعه بوده و در برنامه پنجم و در سند چشم انداز بیست ساله نیز وظایف و تکالیف اجتناب ناپذیر مد نظر قرار گرفته است.

 علاوه بر این قوانین، قوانین حمایتی ویژه ای نیز در زمینه اشتغال، حمایت های اقتصادی و اجتماعی زنان پس از انقلاب به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. از مصادیق پیشرفتهای مهم در امر قانون گذاری در حوزه زنان و خانواده می تواان قانون کار آفرینی و توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، قانون حمایت از حقوق و مسئولیت های زنان در عرصه های داخلی و بین المللی و تصویب لوایحی نظیر لایحه بازنشستگی پیش از موعد زنان سرپرست خانوار، امکان بهر ه مندی زنان سرپرست خانوار، امکان بهره مندی زنان سرپرست خانوار فاقد بیمه های اجتماعی از اعتبارات به جا مانده، از صندوق بیمه روستائیان، لایحه معافیت کار فرما از سهم بیمه زنان سرپرست خانوار را نام برد.

 به واقع هدف و آرمان حقیقی انقلاب اسلامی ایران بدون نگاه جنسیتی به موضوعات مختلف، رسیدن به مرحله ای است که در آن حتی یک بی سواد، محروم و فقیر در جامعه نباشد و سالهاست که در راستای ریشه کنی فقر، محرومیت و نارسایی ها تلاش می کند.

بر اساس آخرین آمار رسمی کشور در سال 1390 جمعیت زنان کشور 49 درصد برآورد شده است. در حوزه پزشکی و سلامت زنان در مورد افزایش امید به زندگی آمار نشان می دهد درصد امید به زندگی از23/56 درصد در سال 55 به 6/74 درصد در سال 90 افزایش داشته است .

درصد پزشکان عمومی زن از سال 65 تا 75 دارای رشدی 301 درصدی و تا سال 90 رشدی فعال 160 درصدی را داشته است. همچنین 30 درصد از پزشکان فوق تخصص کشور و 40 درصد از متخصصین زنان و زایمان در ایران زنان می باشند.

 در عرصه آموزش، نرخ باسوادی زنان از 5/ 36 در سال 1355 به 81 درصد در سال 1390 رسیده است. قریب به 80 درصد از ظرفیت پذیرش در دانشگاه ها را زنان و دختران به خود اختصاص داده اند و آمار ها نشان می دهد بیش از 40 درصد از کرسی های علمی و نظریه پردازی در حوزه های علمیه و دانشگاه ها نیز متعلق به زنان است و این در حالی است که این آمار قبل از انقلاب اسلامی (1979) 1% بوده است.

 در عرصه مشارکت سیاسی زنان، قشر قابل توجهی از زنان در مناصب سیاسی نظیر نمایندگی مجلس رشدی معادل 355 درصد دوره اول تا دوره هشتم داشته است که از 8/1 به 8/2 درصد افزایش داشته است.

آموزش و پرورش ایران در میان تمام دستگاه های اجرایی این کشور از بالاترین نرخ رشد مدیریتی زنان برخوردار است بطوریکه یک چهارم از اعضای شورای معاونت وزارت که متشکل از معاونین وزیر و رؤسای سازمان ها و مشاوران وزیر می باشند زنان هستند.

 همچنین در سایر مناصب سیاسی و تصمیم گیری نظیر منصب معاونین رئیس جمهور، معاونین و مشاورین وزرا، مشاورین استانداران، مشاورین فرمانداران در 256 فرمانداری و بخشداری و دهیاری ها و سایر ساختارهای تصمیم گیری نظیر شورای شهر مشغول ایفای نقش می باشند.

 در عرصه مشارکت اجتماعی زنان شاهد رشد 40 درصدی سازمان های غیر دولتی فعال در حوزه زنان می باشیم. نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار 91 و بررسی نرخ مشارکت        اقتصادی جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 38.2 درصد جمعیت در سن کار (10ساله و بیشتر)  از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. اما  آمار نشان از آن دارد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط  شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است به‌گونه‌ای که از جمعیت 37 میلیون و 244 هزار نفری، 14.3 درصد معادل چهار میلیون و 579 هزار و 855 نفر فعال اقتصادیبوده‌اند اما در بین مردان 62 درصد معادل 24 میلیون و 430 هزار و 185 نفر فعالبوده‌اند، اعلام شده است.این در حالی است که 28.6 زنان در بخش کشاورزی،23.3 درصددر حوزه صنعت و 48.1 درصد در بخش خدمات مشغول به‌کار هستند.

در خصوص شاخص رشد مشارکت اقتصادی زنان نیز طی 10 سال اخیر رشدی صعودی را شاهدیم به نحوی که به طور مثال نرخ فعالیت اقتصادی زنان از 1/9 درصد در سال 1378 به1/14درصد در تابستان 1391 رسیده و درصد اشتغال رسمی زنان در سال 85، 06/13درصد و در سال 90 حدوداً 17/85 درصد بوده است.

*********************************************

با همه رشد و پیشرفتی که زنان در عرصه های مختلف داشته اند که در بالا بخشی از آنها با برداشت از منابع مختلف و به ویژه اطلاعات و آمارهای موجود در مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری آمده

باید این نکته را به عنوان صاحبنظر در حوزه زنان وخانواده عرض کنم که ظرفیت جمهوری اسلامی ایران و نیز پتانسیل موجود در زنان متدین و متعهد و متخصص کشور عزیز ایران بحدی است که هنوز باید در مسیر

پیشرفت زنان گام های اساسی برداشته شود. زنان خانواده دوست و ولایتمدار ایران اسلامی ثابت کرده اند که هم در مسیر هدایت خانواده و تربیت فرزندان مسئولیت پذیر و مومن موفق بوده اند و هم در زمینه

حضور مثبت و موثر خویش ممتاز و خوش درخشیده اند به طوری که اگر روشهای فعالیت زنان در کشور مستندسازی و به افکار عمومی جهان درست ارائه گردد می تواند روش الگویی ارزشمندی به دور از نگرش

های افراطی و تفریطی معرفی نماید....

زنان و دختران ما منتظر نگاه ویژه دولتمردان و دولتزنان برای برنامه ریزی بهتر و رشد سریعتر.........................................

 




تاریخ : شنبه 92/11/12 | 12:0 صبح | نویسنده : مریم ارشدی | نظر

  • راه بلاگ | تک تاز بلاگ | قیمت دلار