سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فعال زنان در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد
رشد اقتصادی زنان دستاورد انقلاب اسلامی

یک فعال جامعه زنان رشد اقتصادی زنان را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: زنان عفیف کشور ما امروز اثبات کردند که علاوه بر موفقیت در ایفای نقش تربیتی و خانوادگی، بهترین و موفق‌ترین سرمایه داران اقتصادی کشور هستند.

خبرگزاری فارس: رشد اقتصادی زنان دستاورد انقلاب اسلامی

 

 

مریم ارشدی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس گفت: مطابق با کارنامه انقلاب اسلامی، زنان ایرانی در سایه منطق امام خمینی(ره) پس از زنگار تاریخی ظلم که بر چهره زن نشسته بود زنان متدین با پشتیبانی علمای دینی و با رویکرد ارزشی به میادین بزرگ اجتماعی و اقتصادی به عرصه‌های مختلف وارد و و به نقش آفرینی پرداختند.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های مترقی امام راحل، مقام معظم رهبری و علمای دین که برگرفته از اسلام و احکام قرآنی است سبب شد تا تحولی شگرف در زنان کشور ما در همه عرصه‌ها و به ویژه حوزه اندیشه و تفکر ایجاد شود چنانچه امام خمینی(ره) با نگاه به افق والا و نقطه تعالی مقام زن فرمودند: «ما مفتخریم که بانوان و زنان، پیر و جوان و خرد و کلان، در صحنه‌های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر، و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند.»

ارشدی خاطرنشان کرد: در حالی که یکی از مسائلی که خصوصاً در نیم قرن اخیر تا حدودی در هر جامعه به‌ویژه جوامع در حال توسعه، مطرح بوده است مسئله گسترش نقش و مشارکت زنان است و باید گفت امروز قدم نهادن زنان به عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و.... دیگر پرستیژ و صرفاً کسب موقعیت اجتماعی نیست بلکه زنان ما غالباً برای رفع نیاز خود و خانواده به ویژه به عرصه‌های اقتصادی وارد می‌شوند.

این کارشناس امور زنان اظهار داشت: از آنجایی که زنان برای دستیابی به مناصب و مشاغل کشور به لحاظ قانونی منعی ندارند و می توانند درصورت شایستگی‌های لازم برای حضور در تمامی سطوح فعالیت کنند لذا زمینه سازی برای ارتقای فرهنگی و توانمندسازی زنان از جمله رویکردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

ارشدی ره‌آورد تفکر مادی نظام امپریالیسم نسبت به زنان را نادیده گرفته شدن تفاوت‌های تکوینی و فطری زن و مرد دانست که به دنبال خود فروپاشی نظام خانواده را به دنبال دارد و افزود: این موضوع افسردگی انسان‌ها و تزلزل در بنیان‌های ارزشی را رقم می‌زند و این درست همان نتیجه شومی است که سیستم اقتصادی غرب، به آزمون و خطای آن نشسته و توده‌ای از زنان بی‌گناه و ارزش‌های زنانه را قربانی ایدئولوژی خود زیر چرخ‌های صنعتی سیستم سرمایه داری له می‌کنند که فریادشان امروز در جهان هزاره سوم به گوش می‌رسد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، برنامه ریزی خود را در راستای تعالی وضعیت زنان ایران و الگوسازی از چهره زن نه غربی و نه شرقی به جهان معاصر در سطوح سه گانه فردی؛ خانوادگی و اجتماعی تعریف نموده است و مکانیزم‌های مؤثر در راستای پیشرفت وضعیت زنان را در قالب حمایت‌های حقوقی، ساختارسازی، تأسیس نهادهای تصمیم گیر و استراتژیک، راه اندازی تشکیلات اجرایی متولی توانمندسازی زنان، حمایت از مشارکت اقتصادی زنان در سطح گروهی و اجتماعی دیده است.

راهبرد حضور زنان در امور اقتصادی، توجه همزمان به نقش های خانگی و اجتماعی آنان

ابن فعال جامعه زنان افزود: کمرنگ شدن اخلاق و ارزش‌های اجتماعی بشر، وصول حداکثر منفعت مالی، در کشورهای مدرن، جدایی محل کار از خانه و تفکیک حوزه خصوصی و عمومی سبب شده تا زنان به عنوان نیرویی فعال نقش‌های طبیعی خود نادیده انگاشته و به ویژه مسئولیت مادری و همسری را فراموش کنند. آنچه هدف است استحکام بنیان خانواده بر مبنای دسترسی به فرصت‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: توسعه و ساماندهی امور اقتصادی- معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی از محورهای ماده 230 قانون برنامه پنجم است.

ارشدی ادامه داد: بهره مندی از تجربه زنان سرپرست خانوار و تخصص دختران تحصیل کرده الگویی نو در ترسیم روند اقتصاد پویا است. زنان سرپرست خانوار با برخورداری از نقش‌های چندگانه، هم مدیر عاطفی کانون خانواده به شمار می آیند و هم مسئولیت تأمین معاش خود و فرزندان را بر عهده گرفته اند و از تجارب مدیریتی خوبی برخوردارند.

این کارشناس امور زنان افزود: از سوی دیگر تخصص و مهارت تئوریک دختران فارغ التحصیل دانشگاهی، علمی شدن تولید و تبدیل آن به تجارت را رقم می زند. پروسه‌ای که در کشور ما برای تحقق آرمانهای نظام ضروری است.

ارشدی ادامه داد: وجود کارخانه‌هایی در سطح کم نظیر از فناوری و تخصص، ایجاد صدها فرصت شغلی آن هم با مدیریت زنان توانمند و شایسته که نیروهای انسانی او را جامعه زنان تشکیل می‌دهند، مصداقی از تحقق توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از اقتصاد ملی است.

وی افزود: در شرکت‌هایی که اکثریت کارکنان کارخانه را بانوان و به‌ویژه سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند این یعنی امید به آینده و یعنی پویایی و شکوفایی هرچه بیشتر توانمندی‌های زنان ایرانی یعنی به این باور برسیم که فرداهای بسیار روشن و درخشان تری پیش روی ماست.

این فعال جامعه زنان اظهار داشت: حرکت اساسی ما برای جلب سرمایه‌های مردمی و تقویت بخش صنعت، ایجاد فضای امن و بهره مندی از همه ظرفیت‌های موجود از جمله توجه به نقش زنان در روند توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ضروری است.

ارشدی با اشاره به تدوین قانون اصل 44 گفت: تأسیس بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون از جمله فرصت‌های موجود در کشور برای توجه به اشتغال بانوان و بهره مندی از ظرفیت تعداد زیادی از فارغ‌ التحصیلان متخصص زن، است که می‌توان در ارتقای توانمندی بانوان ایرانی در بخش اقتصاد و کارآفرینی از آن بهره جست.

وی ادامه داد: بانوان فرهیخته و خلاق بسیاری در اقصی نقاط کشور ما باید با دستیابی به اطلاعات و ارتباطات از فرصت‌های برابر و همپای مردان در زمینه اقتصادی که ایران اسلامی ایجاد کرده، مطلع و بهره‌مند شوند.

این کارشناس امور زنان افزود: انقلاب اسلامی شخصیت بانوان را احیا کرده و اعتماد به نفس حضور آنها را در مدیریت کارخانه‌ها، ورزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و در حوزه‌های مختلف لوازم خانگی، داروسازی، سنگ‌های مصنوعی، بهره برداری از معدن سنگ لاشه، تولید و صادرات اسفنج، تولید و صادرات پوشاک، تولید سقف داخلی خودرو، عصاره و اسانس، مواد نوشیدنی و خشکبار، تحقیقات حوزه پزشکی ، تولید مواد آلی ، چرم، کشاورزی، دامداری و دامپروری، و سایر مراکز تقویت کرد.

ارشدی افزود: به طوریکه وجود زنان مخترع و مبتکر کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان عدد 15 بوده و رتبه 1 را در سطح خاورمیانه دارند.

وی ادامه داد: زنان عفیف کشور ما امروز اثبات کردند که علاوه بر موفقیت در ایفای نقش تربیتی و خانوادگی، در بخش مدیریت عامل واحدهای تولیدی، به عنوان تولیدکننده و صادرکننده، مدیریت شرکت‌های بازرگانی و کالای صنعتی و معدنی بهترین و موفق ترین سرمایه داران اقتصادی کشورند و در ایجاد کار و کاهش نرخ بیکاری تاثیر فراوان داشته‌اند.




تاریخ : دوشنبه 92/11/14 | 11:40 صبح | نویسنده : مریم ارشدی | نظر

  • راه بلاگ | تک تاز بلاگ | قیمت دلار