سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیم نگاهی به زندگی شیرزنان از یاد رفته دوران دفاع مقدس

غیبت زنان در دفتر خاطرات جنگ

مریم ارشدی، مدیر روابط عمومی سازمان نشر آثار و ارزش­های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: انقلاب ما انقلاب زینبى است، بانوان ایران اسلامی همدوش دلاور مردان این مرز و بوم یکی از برجسته‌ترین نقشها را در پیروزی  انقلاب و در طول هشت سال دفاع مقدس ایفاء کردند.

ارشدی خاطر نشان کرد: نقش مادران و همسران شهدا و ایثارگران اگر از نقش مجاهدان سنگین‌تر نبود، یقیناً کمتر نبود. چون کار مادرى که فرزندش را  با محبت مادرانه به ثمر رسانده و در بحبوحه جنگ تحمیلی او را برای دفاع میفرستد از کار فرزندش کمتر نیست. بعد هم که جسد او را برمیگردانند، افتخار میکند که بچه‌ى من شهید شده. این، حرکت زنانه، حرکت زینب‌گون در انقلاب ما بود.

وی با بیان اینکه بانوان ما در دوران دفاع مقدسدر صورت سخت شدن صحنه های نبرد در شهرهای جنوبی و غرب کشور مخصوصا جنگ های شهری خرمشهر ،آبادان، دشت آزادگان و گیلانغرب به صورت مستقیم وارد عمل شدند اظهار داشت: امدادرسانی، تهیه دارو و درمان مجروحین و پرستاری از آنان، جمع آوری شهداء و انتقال شهداء و مجروحین به پشت جبهه، تشویق و ترغیب مجاهدین اسلام به ادامه نبرد و صبر و مقاومت در هشت سال دفاع مقدس، رساندن مهمات به رزمندگان، تعمیر وسایل و لوازم رزمندگان، نگهبانی از اردوگاه و .. از دیگر خدماتی بود که بانوان ما در طول هشت سال دفاع مقدس بر عهده داشتند.

 ارشدی به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم زن نه شرقی و نه غربی بوده و زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشوده است، اشاره کرد و ادامه داد: فرامین معظم له چه در حوزه راهبرد و چه به لحاظ مبانی نظری قابلیت اجرایی دارد و این سازمان برآن است با تشکیل "کمیته راهبردی پیگیری تحقق فرامین مقام معظم رهبری" به معرفی نقش و جایگاه واقعی زنان در دفاع مقدس بپردازد.

وی ادامه داد: رویکرد این سازمان کاملا منطبق بر دیدگاه‌های بلند و استراتژی ارزشمند رهبر معظم انقلاب است که زنان را سنگرسازان عرصه سیاسی‌، اجتماعی می‌دانند زیرا توانستند با درآمیختن روح شهادت و ایثار با روح احساس و رحمت زنانه خود مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت و فداکاری خود فتح‌ کنند.

ارشدی با اشاره به اینکه زنان پایه‌های اصلی خانواده و دامان آنها محل تربیت و به کمال و عروج رساندن انسان‌ها محسوب می‌شوند، افزود: برآورد مطالبات واقعی زنان، صیانت و تقویت نقش ممتاز زنان در عرصه‌های مختلف در راستای فرامین رهبری و مقابله با تبلیغات سوء دشمنان پیرامون وضعیت زنان و خانواد، تثبیت و تکریم جایگاه واقعی خانواده معظم شهدا و ایثارگران از اهداف سازمان است.

وی همچنین ثبت و حفظ حماسه های جاودانه حضور و مشارکت زنان و خانواده های معظم ایثارگر در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی،سیاسی، دفاعی، ارتقاء منزلت و جایگاه معنوی ایشان در جامعه و همچنین ترویج و انتقال فرهنگ ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت در ابعاد ملی، منطقه ای و جهانی را از مأموریتهای سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس خواند.

وی از جمله دلایل نبود بانک جامع اطلاعاتی زنان شهید را  نداشتن سیستم مدون و کارآمد به منظور تعامل آماری و اطلاعاتی بین خانواده شهدا و ایثارگران و نهادهای متولی و نیز نگاه مردانه به عرصه دفاع مقدس  عنوان کرد.

وی در پایان گفت سازمان نشر آثار و ارزش­های مشارکت زنان در دفاع مقدس به منظور ثبت و حفظ حماسه های جاودانه حضور و مشارکت زنان و خانواده های معظم ایثارگر در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی،سیاسی، دفاعی، ارتقاء منزلت و جایگاه معنوی ایشان در جامعه و همچنین ترویج و انتقال فرهنگ ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت در ابعاد ملی، منطقه ای و جهانی به ریاست مریم مجتهدزاده و با حکم سر لشکر فیروزآبادی با هدف توان افزایی و توسعه آگاهی ها و مهارت­های زنان و خانواده، بسیج و هماهنگی کلیه نهادها و دستگاه ­های فرهنگی مرتبط جهت تقویت و توسعه و ترویج فرهنگ ایثار، ترویج مولفه های مقاومت ، ایثار و جهاد و شهادت و نیز برنامه ریزی جهت ارتقای سطح امنیت فرهنگی زنان و خانواده و مقابله نظامند با تهدیدات و آسیب های جنگ نرم و هم افزایی دستگاه ها و نهادهای ذیربط تأسیس شده است.

 

 




تاریخ : چهارشنبه 93/4/18 | 1:0 عصر | نویسنده : مریم ارشدی | نظر

  • راه بلاگ | تک تاز بلاگ | قیمت دلار